Založ si blog

Anticovidové desatoro

Vážený pán predseda vlády, minister zdravotníctva, predsedníčka Výboru pre zdravotníctvo NR SR, prezident SLK, kolegovia, občania.

Neustále dostávame informácie o zhoršujúcej sa situácii ohľadom šírenia ochorenia COVID-19 a reštrikčnom boji proti nemu. V rámci toho nám však nepochopiteľne chýba zdôrazňovanie využívania prirodzených, efektívnych, ľahko vykonateľných a ekonomicky nenáročných aktívnych zásad, ktorých aplikácia v praxi by nepochybne výrazne zlepšila celú situáciu. Pritom na ich zavedenie od začiatku situácie spojenej s ochorením COVID-19 opakovane upozorňujeme. V rámci skutočného komplexného boja proti tejto viróze vás žiadame, aby ste v rámci vašich možností (RTVS, atď.) začali kontinuálne presadzovať aj tieto jednoduché, ale veľmi účinné liečebno-preventívne odporučenia. Odbremenili by zdravotníctvo a občania by začali primerane preberať zodpovednosť za svoje zdravie. Zhrnul som ich do základných, jednoduchých AntiCovidových desatoro:

Otužovanie

Zdravá výživa

Cvičenia pohybového a dýchacieho systému

Odpočinok, spánok, relaxácia

Vyplachovanie slizníc nosohltana

Smiech a pozitívne prelaďovanie

Slnenie

Prechádzky, turistika

Aktivácia akupunktúrnych bodov a reflexných zón

Vetranie a iné protiepidemické opatrenia

Vhodnosť presadzovania týchto zásad platí samozrejme pre celé obdobie nášho života, osobitne však v čase hromadného šírenia akejkoľvek vírusovej infekcie. Hoci sa definované odporúčania AntiCovidového desatora a jeho vykonávanie samozrejme niekedy prekrývajú, je jasne špecifikované. Jeho pravidelná aplikácia nepochybne podporí duševné i telesné zdravie a tým aj celkovú imunitu u každého, kto ho bude pravidelne využívať. O to viac, že rôzne typy (korona)vírusov tu boli, sú a budú. A budú mutovať a objavia sa aj nové typy vírusov. Pritom ako vidíme, naši občania zodpovedne pristupujú k doteraz presadzovaným pasívnym ochranným opatreniam. Tie však nemôžu stačiť. Ak by súčasne začali naši obyvatelia aktívne AntiCovidovým desatorom zvyšovať svoju nešpecifickú imunitu, možno predpokladať, že s podporou masovokomunikačných prostriedkov by sa aj do tejto činnosti v rôznej intenzite zapojilo i viac ako 70% z nich. Tým by sme nepochybne dosiahli výrazné zníženie šírenia tohto ochorenia, zmiernenie klinických prejavov u klinicky chorých i zníženie úmrtnosti.

Doc. MUDr. Karol Hornáček, PhD.

Prezident Slovenskej spoločnosti fyziatrie, balneológie a liečebnej rehabilitácie

Pripájam krátky návod ako jednotlivé zásady aplikovať a mierne rozšírenú a odbornejšie formulovanú verziu desatora:

Pravidelné, stupňujúce sa otužovanie

Zdravá výživa

Stupňujúce sa, nevyčerpávajúce cvičenie pohybového a dýchacieho systému

Odpočinok, spánok, relaxácia

Vyplachovanie a otužovania slizníc nosohltana

Smiech (i nasilu) a pozitívne prelaďovanie

Pravidelné slnenie

Prechádzky, turistika

Aktivácia imunitu stimulujúcich akupunktúrnych bodov a reflexných zón

Vetranie a iné protiepidemické opatrenia (rozostupy, meranie teplôt, rúška v interiéri)

Pravidelné a postupne stupňujúce sa otužovanie svojho tela je základným pilierom zvyšovania nešpecifickej imunity. Väčšinou dostupná je forma striedania studenšej a teplejšej sprchy. Pritom postupne zvyšujeme teplotný rozdiel medzi teplou a studenou vodou a čas, počas ktorého ju na telo aplikujeme. Môžeme začať otužovaním aj len časti tela (nohy, ruky) a postupne prejsť na celé. Jednoduché je využiť aj pravidelný pobyt na chladnejšom vzduchu, vyjdúc v ľahšom oblečení na balkón a po začínajúcom pocite chladu, vojsť späť do bytu a zohriať sa. A toto môžeme zopakovať aj viackrát denne. Hlavne osoby, ktoré teraz pracujú z domu.

Istú formu otužovania predstavuje aj spánok pri otvorenom okne, umývanie tváre studenou vodou, neprekurovanie bytov, atď. Vhodná je samozrejme sauna, ale tá je v súčasnosti vo verejných zariadeniach nedostupná.

V oblasti výživy treba hlavne v súčasnosti preferovať neprejedanie sa a zvýšenú konzumáciu surovej zeleniny i ovocia (kyslá kapusta, cesnak, cibuľa, jablká, banány, rôzne druhy klíčkov, červená repa, atď.), kde sa okrem vitamínu C, nachádzajú aj dôležité minerály (horčík, selén, zinok, atď.) a iné potrebné zložky. Významné sú i potraviny podporujúce imunitu (bryndza, žinčica, hliva, med, ďumbier, atď.).

Nezastupiteľné sú pravidelné nevyčerpávajúce cvičenia. Predovšetkým miernej a strednej intenzity. Osobitne vytrvalostného i odporového charakteru. Riadiť sa pritom môžeme pocitom dušnosti a vhodnou pulzovou frekvenciou. Ak od čísla 180 odrátame počet rokov, ktorý máme, dosiahneme počet pulzov, ktorý už nie je potrebné pre podporu imunity prekračovať. Týka sa to osôb s pravidelnou srdcovou činnosťou. Ako vhodné pohybové aktivity možno odporúčať behávanie, bicyklovanie, korčuľovanie, tenis, atď. Význam však majú i menej náročné činnosti: krátke rozcvičky počas sedavého zamestnania, nevyužívať výťah, ale schodište, atď.

K týmto liečebno-preventívnym aktivitám je vhodné priradiť aj dychové cvičenia. Tie je však potrebné sa naučiť na fyziatricko-rehabilitačných oddeleniach. Zintenzívnenie činnosti celej bránice, však môžeme dosiahnuť jednoducho a účinne aj tak, že nadychujeme cielene do rúk obopínajúcich z boku hrudník. Dávame si však pozor, aby sme pritom nezdvíhali plecia a nezapájali šijové svaly.

Potrebný je dostatočný odpočinok, osobitne spánok a relaxačné techniky. Antistresové relaxačné techniky zohrávajú veľký význam pri ovplyvňovaní imunity. Aj skutočnosť, že v známej Španielskej chrípke podľahlo po prvej svetovej vojne viac osôb, ako počas samotnej vojny, nebolo určite podmienené len agresivitou vírusu chrípky, ale skôr dlhodobou pretrvávajúcou podvýživou obyvateľstva a chronickým stresom z informácií z dovtedy neznámych hrôz vojny.

Dôležité je i preplachovanie a otužovanie nosnej, prípadne ústnej sliznice pravidelnými výplachmi fyziologickým roztokom. Dá sa jednoducho doma zarobiť (9 g soli na 1 liter vody), alebo kúpiť v lekárni jeho rôzne aplikačné formy (spray s morskou vodou). Potreba preplachovania nosnej dutiny je osobitne vhodná v zimnom vykurovacom období, keďže suché teplo z radiátorov vysušuje sliznicu a vytvára tak podmienky pre ľahší vstup vírusovej i bakteriálnej infekcie.

Pozitívne prelaďovanie sa a boj proti negatívnym náladám zohráva veľmi dôležitú úlohu  pri podpore celkovej imunity. Vhodná je i jednoduchá technika 2-3 minútového intenzívneho smiechu – i „nasilu“

Potrebné je i pravidelné vystavovanie sa prirodzenému slnečnému svetlu, hoci je zimné počasie. Aj v okne a na balkóne si môžeme denne minimálne 15 – 20 minút slniť aspoň tvár a ruky, kvôli vitamínu D a súčasne sa pozitívne prelaďovať.

Pravidelné prechádzky a turistika predstavujú komplexné imunostimulačné pôsobenie cez teplotné podnety, zvyšovanie kondície, psychické prelaďovanie, sluchové, zrakové i čuchové podnety z prírody, atď. Ako vhodnú prechádzku môžeme využívať aj chôdzu do práce.

Imunitu stimuluje i opakovaná, niekoľko minútová tlaková masáž základných akupresúrnych bodov (Chegu, Zusanli a Quchi) a reflexných zón (plosky nôh, ucho, atď.).

Počas pobytu v interiéri je dôležité časté vetranie, najlepšie mať stále otvorené okno. Najmä ak je v miestnosti viac ľudí. K tomuto odporúčaniu možno priradiť aj iné protiepidemiologické opatrenia (meranie teploty, dodržiavanie rozostupov, atď.). Nosenie rúšok však nemožno považovať za vhodné v exteriéri, ak sme sami.

Všetky tieto najprirodzenejšie liečebno-preventívne podnety AntiCovidového desatora, ľahko vykonateľné a ekonomicky nenáročné, majú potenciál priniesť pre každého jednotlivca skutočne významný krátko i dlhodobý zdravotný prínos. To má súčasne výrazný potenciál odľahčiť zdravotnícky systém personálne i ekonomicky a podporou zdravých domácich výrobkov (medu, zeleniny, bryndze, žinčice, atď.), domácej turistiky a podobne, zlepšovať hospodársku situáciu Slovenskej republiky.

Vážení predstavitelia zodpovední za riešenie problému s COVID-19, vážení spoluobčania. Verím, že prezentované AntiCovidové desatoro vás osloví a pozitívne podporí úpravu súčasnej epidemiologickej situácie a vášho osobného zdravotného stavu. Lebo rúškom prelepené ústa, zákaz vychádzania a povinné testovanie nepredstavujú celoživotné riešenie SARS-CoV-2, ale ani jeho nových mutácií, ani budúcich vírusových infekcií.

Zodpovednosť, diktát a prevencia

29.10.2020

Vážení predstavitelia zodpovední za riešenie problému s COVID-19, vážení občania Buďme zodpovední. To je zásada, ktorou by sme sa mali v živote riadiť. Osobitne v krízovej situácii. Toto odporúčanie je v súčasnosti zdôrazňované i našimi riadiacimi orgánmi. A väčšina občanov sa ním i prirodzene riadi. Ako predstaviteľ Slovenskej spoločnosti fyziatrie, [...]

Dojč, vražda, polícia

Prečo došlo k tragickej vražde exmanželky v Dojči? Krimi expert identifikoval dva motívy

03.10.2023 12:21

Zavraždená Martina sa spočiatku rozvádzať nechcela, no napokon bola šťastná. Exmanžel je však slobodou dlho nedoprial.

Milan Majerský, prijatie, KDH, stretnutie, Zuzana Čaputová

KDH mieri do opozície. Šanca tu je, no liberáli a progresívci by museli urobiť veľké ústupky, povedal Majerský

03.10.2023 12:20

Podľa Majerského sa dohoda s PS nebude rodiť ľahko. Od Smeru pozvánku nedostali, so Šimečkom sa už neformálne stretol.

autotragedia, zochova, nehoda

Bratislava avizuje zúženie jazdných pruhov na Staromestskej ulici

03.10.2023 12:06

Hlavné mesto tak reaguje v súvislosti s vlaňajšou tragickou dopravnou nehodou.

Vražda Marek Rakovský paľov

Najvyšší súd definitívne oslobodil Petra Paľova spod obžaloby v kauze vraždy Mareka Rakovského

03.10.2023 11:55

Odvolací senát považuje prvostupňový rozsudok za správny, keďže nebolo dokázané, že by Paľov spáchal žalovaný skutok.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2
Celková čítanosť: 7127x
Priemerná čítanosť článkov: 3564x

Autor blogu

Kategórie